Hey!look here =)

26.10.09

ini entry keagamaan sikit..hoho..

Yesterday someone that related to me had sent me these…

Msg 1

Assalamualaikum dpt sms ni? à RM0.How can we improve national unity according to the 1Malaysia spirit? Type 1M

Msg 2

1Malaysia tu ok. Tapi hakikatnya 1ISLAM=perpaduan yang mulia dan benar. Namun Allah tidak mentakdirkan semua insan menerima Islam. Tidak ada permusuhan sesama insan melainkan jika ada penentangan terhadap Islam. Tidak pula paksaan. Tidak juga kompromi. Allah tidak mengiktiraf selain Islam. Kenapa org Islam mencemarkan aqidah dengan menyambut perayaan agama lain? Kejahilan ini patut dibendung, jika tidak semakin parah. Dulu sekadar ucapan ‘selamat..’ sekarang turut makan, minum dan bergembira dengan mereka atau utk mrk yang kufur atau musyrik. Jika masyarakat Malaysia ikhlas dan bersikap terbuka, tentulah dialog antara agama dpt diadakan dengan aman kerana hendak mencari kebenaran tapi sampai sekarang jadi isu kerana takut kepalsuan terbongkar dan kebenaran terserlah. Walaupun ada golongan murtad tapi mereka bukannya menemui kebenaran tapi sekadar ingin kebebasan melakukan maksiat atau kerana kemiskinan. Ya muqallibal qulub sabbit qulubana ala dinik.

Tamat.

I was really into this thing long time ago…berminat dengan comparative religion….tapi lama kelamaan aku sedari yang diri ini masih banyak kekurangan dan masih banyak perlu belajar…aku berhenti dan cuba mengikhlaskan diri untuk mendalami agama…dulu aku selalu jadi pemerhati di mana-mana forum yang ada perdebatan agama. Tujuan masa tu adalah untuk melihat both side…I used to read forum di cari.com bahagian agama..di sana ada perdebatan antara seorang murtad dan mualaf…how contradict is that…the end of the day..tiada siapa yang menang atau kalah..masing2 ada pendapat…akhirnya masing2 pulang dengan kesimpulan sendiri…sama ada tetap pada aqidah…atau sudah tergoyah…oh!...adakah kita ni dilahirkan atas dasar agama..ataupun agama tercipta untuk tunggu dipilih oleh manusia…sepanjang yang aku tahu…setiap agama dalam dunia mengatakan agama mereka terbaik dan manusia2 lain perlu diajak kearah kebenaran iaitu mendalami agama itu…

If u spend time reading a forum..mula2 seronok sebab banyak org dalam dunia ni masalahnya serupa dengan kita rupanya….dorang tanya macam2 soalan yang bermain2 di minda…tak kurang juga masalah2 hukum halal haram..kenapa aku kata seronok?..seronok sebab kadang2 rasa puas hati dengan jawapan dorang tapi kadang2 serabut tengok forum yang bermula dengan aman tapi akhirnya dah jadi perang saudara..kecewa..kecewa…macam wasted pulak bila ilmu yang dorang ada tu diguna untuk menempelak orang lain. Sebagai contoh..

A:telan air mani tu boleh ka x?..

B: Hukum minum air mani adalah HARAM kerana Allah mewajibkan kita mandi apabila keluar air mani sedangkan hadas kecil hanya perlu istinjak dan ambil wuduk shj. Jadi sudah tentulah air mani itu lebih najis dan jijik berbanding air kencing, tahi, hingus dsbnya.

A: tapi air mani kena pakaian leh bawak solat...kategori najis yg cemana tu bro

B: Dalil yg tuan kemukakn itu adalah dalil hadis kalau xsilap saya. Sedangkan dalil saya adalah dalil dari AlQuran. n.

Kemudian Dia menjadikan keturunannya dari saripati dari air yang hina. As-sajdah:8.

A: dalam Quran cuma sebut hina..tak sebut najis..apa pendapat ko dr sudut tafsir?..kalau ikut pemahaman aku..hina tu merujuk kejadian manusia supaya jangan sombong bangga riak dll...

And the debate continued…yang ini jenis mild punya...among muslims..bukan yang gaduh2..hehe...best juga baca forum..eye and mind opener..tapi jangan datang ke forum sewenang2nya…kang keliru..susah...nak baca kisah selanjutnya…sila ke sini.

Ya, mungkin ada satu pihak salah pemahamannya tapi kenapa tidak ditunjukkan hikmah berdakwah tu…royal rumble??!..hahaha…tapi tak apa..aku paham…kita manusia…kita manusia….

Dalam hidup yang serba canggih ini..tidak dapat dielakkan bahawasanya kita akan belajar agama melalui internet…bahkan ada yang MENCARI AGAMA melalui internet…bolehkah macam tu?...pada aku boleh tapi tak PUAS!...dan internet ni ala-ala pembuka bicara untuk mencari ilmu…some are reliable some are not…becareful of that..i remind myself…kadang2 tu forumer dalam forum pon bukan betul…dengan kepala hotak sendiri..lepas tu nak gaduh…shoot!!!

Nak belajar agama, memang kena berguru…tapi aku nak berguru dengan siapa?..erm…ada ja kelas tauhid tiap ari minggu di kolej aku neh…tapi malas nak pegi…salah siapa?.aku.hahahaha…erm…aku nak seorang yang boleh aku rujuk setiap kali aku sakit kepala memikirkan soalan2 agama gini. Alhamdulillah aku ada kawan gitu…tapi dia pesan kat aku…banyak bertanya tu bagus tapi kena la beramal..jangan bertanya saja…hehehe…betul jugak kan…biarlah soalan kita tu demi menambah iman…jangan fikir nak condemn. ja...nanti tak pasal2 gila isim kita dibuatnya…hahhaa…memang kadang2 kepala hotak aku ni memikirkan yang pelik2…tapi bila dah jadi gitu…kena fikir semula…apa hasil aku dapat kalau aku tahu jawapannya…tak semua soalan ada jawapan..there are some things that left unknown sebab manusia ni terbatas akalnya…

Aku kagum pada orang yg kuat imannya..aku xnak judge orang gini..sebab selalu sangat orang kata kononnya berkopiah..bertudung labuh tapi perangai macam aish....aku xnak judge orang lain pon!sebab mengetahui diri ini sangat cacat sial!..yeah….hell yeah!!..so, biarlah aku memperbaiki diri ini…dan sudilah berdamping denganku wahai2 orang2 soleh dan solehah…ohooo…dramatic abis!

Sebagai balasan kepada SMS yang aku terima tu aku ucap terimakasih dan aku beri satu soalan pada dia..dia reply..di penghujung SMS dia tulis…faham ka?.. entah kenapa aku jadi kurang berkenan pulak dengan pertanyaan dia tu.macam aku orang dah sesat pulak.huhu..aku paham penjelasan dia tapi aku tak reply.aku biarkan.biarla dia buat conclusion.hahaha..

Komen kepada dua SMS diatas..yes, I know it I realize it and I agree.

1 komen masuk:

hasni berkata...

er
for me la kan neesa
internet ni bukan sumber y sahih untuk dijadikan rujukan dlm bab agama
serius aku ckp
ada bnyk mln web y songsang
sebagai contoh,laman2 web yang berkaitan hadis
i knw becose aku pernah amik subjek quran hadith
internet memg slh st punca kekeliruan umat islam
so
bila melayari internet
BERHATI2
kerana penulis atau pon organizer laman web tu mgkin seorang y anti hadis,mgkn jgak y liberal
sesuka hati mmberi fatwa dan pandangan
ini bahaya sngt2 pada org Islam
aku sndiri terkejut bl msk laman2 web mcm ni
logik tu ada
tp syg dorg membelakangkan kalam Allah
n nyata dorg sesat
st lg,bila berbicra soal agama
maka akan ada bnyak pendpt2 ulama
disini mgkn akan tmbul percnggahan antara satu sm lain
so
kita kena plh pandangany valid
kena tgk jgak ke'thiqohan' seseorng y memberi pndngn
lagi bagus,
if mo blaja or tnya smtng y memuskilkan
better tnya ustza y berautoriti
kalu kat akademi aku
ada gak ustaz y shiah so pndng dia lain banar
huhu
peningkan
apa y pntg
jgn berhenti untuk mencari kebenaran:-)
pastikan sumber y betl bkn skdr membuta tuli
ok neesa
mr kt sm2 mndalami ilmu ISlam

 
Aim for 50! - Simpl3 Grey Template - Design by [P0L5K4H4CKR3W]