Hey!look here =)

11.3.11

Assalamualaikum atau Shalom?

Dayana si gadis lincah melompat-lompat keanak-anakan.Dayana riang sama seperti pelajar asrama yang lain sebab hari ni adalah hari kepulangan wajib sempena cuti sekolah selama seminggu. Dayana adalah pelajar kelas saya. Tingkah dia memang begitu..jenis happy go lucky...sebelum dia melangkah keluar dari pagar asrama..ini ujarnya..

"Bye cikgu....selamat bercuti!!" sambil melambai ke arah saya...

Dayana berhenti sekejap...

"Assalamualaikum.." Dayana memberi salam sambil tersenyum lembut...

Saya sedikit terkejut sebab Dayana adalah pelajar beragama kristian...saya cuma menjawab wasalam.Yang mana saya tahu maksudnya adalah sejahtera juga ke atas kamu...

Chrishannen, seorang lagi pelajar saya..juga pernah memberi salam 'Assalamualaikum ' kepada saya..saya menyangka suara yang memberi salam itu datangnya dari pelajar muslim..apabila saya toleh, rupanya Chris...dia hanya senyum bila saya spontan menjawab 'Wa'alaikumsalam.."

Apakah ia sudah menjadi trend bagi pelajar-pelajar ini memberi salam?...saya bukanlah tidak suka..cuma sedikit hairan..apa sudah jadi dengan remaja Islam kita sendiri yang diberi privilage untuk memberi salam dah diberi salam?

Remaja Islam lebih selesa berkata Hi~Bye~...

Alangkah indahnya kalau remaja Islam kita berbangga memberi salam yang betul..not semekom! jer..tapi assalamualaikum..dan menjawabnya bukanlah komsalam!...tapi wa'alaikummusalam... =)

And from what i know...christian pun ada salamnya juga...they say Shalom!

0 komen masuk:

 
Aim for 50! - Simpl3 Grey Template - Design by [P0L5K4H4CKR3W]