Hey!look here =)

31.7.11

Ramadhan jargons

Dah selamat tempek mask ke muka...sejak dua menjak ni rajin jaga kulit yang dah kusam hitam tak bermaya ni..harap2 la kedatangan ramadhan ni menimbulkan nur wajah!bhahahaha~...mission impossible betul.

ok, since besok dah mula puasa.Orang pun dah mula khabarkan pasal ramadhan di mana2 saja...fb,twitter,blog,tumblr mahupun perbualan seharian...saya tidak mahu ketinggalan.Lets write about ramadhan jargon...maksudnya perkataan2 yang femes semasa bulan puasa.

  1. Sahur-Waktu sahur adalah waktu makan yang disunatkan.tak sahur pun takpa. tapi sunah rasullullah adalah bersahur.dan sebaik2 sahur adalah melewat2kannya.
  2. Imsak-waktu imsak biasanya 10minit sebelum azan subuh.waktu ni adalah waktu berjaga-jaga.masih boleh makan tapi jangan sampai terlebih masa.
  3. Buka puasa/sungkai-waktu boleh makan daaa...senang cita waktu azan maghrib.Kalau tiada apa untuk dimakan untuk berbuka puasa.Niatla berbuka...jangan sampai buat macam dalam cita yang saya dengar dulu...seorang mamat ni dalam perjalanan jauh..dalam bas...xda makanan nak berbuka..last2 dia korek idung untuk batalkan puasa.entah betul entah tidak.Allahualam.
  4. Terawih-Solat malam selepas isyak...dibuat sama ada 8,16 atau 21...ditutup dengan witir.
  5. Tadarus-bacaan al-quran secara berkumpulan.setiap kumpulan ada naqib.supaya 31 juzuk itu boleh dihabiskan dalam masa sebulan.
  6. Nuzul al-quran-al-quran diturunkan pada 17 ramadhan.
  7. Moreh-jamuan selepas solat terawih.
  8. Bubur Lambuk, Bubur kacang, ABC-menu femes bulan puasa.
  9. Bazar ramadhan-tempat segala jenis makanan ada.bergantung pada kawasan setempat.Masa ni rambang mata la nak pilih sebab memang kelabu tengok bermacam-macam jenis makanan.
  10. Puasa yang yang yok!-puasa setengah hari ja.haish!
  11. Rasa macam adalagi...nanti akan di update.
Selamat berpuasa kaum muslimin dan muslimat!

1 komen masuk:

hadi berkata...

selamat berpuasa

 
Aim for 50! - Simpl3 Grey Template - Design by [P0L5K4H4CKR3W]