Hey!look here =)

24.8.11

18SG-Dibakar hidup2 kerana mencuri!

Saya terjumpa video ni semasa blogwalking....seriously macam "WTF?" sebab curi kentang ja dorang dibelasah (boleh terima lagi) lepas tu dorang dah helpless terbaring on the ground, tiba2 ada yang datang SIRAM gasoline on these guy and SET THEM ON FIRE...whoaaaa!!sadis!!


Watch at your own risk! Jangan cakap saya tak kasi amaran ya?





I try to find the story behind all this..rupa2nya ini bukan kali pertama kes bakar membakar ni...ada beberapa lagi video menunjukkan aksi orang dibakar hidup2 sebagai hukuman...mob jugde/lynching istilahnya...dimana orang awam la yang menjadi hakim dan menjatuhkan hukum....kes ini berlaku di kenya di mana negara tersebut diakui sendiri oleh masyarakat tempatan di mana lemahnya penguatkuasaan undang-undang..polis hampir tiada fungsi..kemiskinan memaksa rakyatnya mencuri untuk terus hidup! Ada pihak mengatakan lynching ini sudah berlangsung sejak sekian lama..sejak beratus-ratus tahun dahulu..cuma sekarang ianya mengejutkan dunia kerana fungsi media yang kita ada sekarang...kalau xda internet macam yang kita ada sekarang..mustahil kita boleh tengok orang dibakar hidup2..melainkan dalam filem aksi lagak ngeri...kan??

Memetik dari pendapat rakyat kenya..ada yang setuju dengan tindakan membakar pesalah ni sebab bagi dorang ini bagi memberi amaran kepada orang lain supaya jangan melakukan kesalahan yang sama.

Tapi pandangan saya...punca semua ni adalah kemiskinan dan peradaban yang pincang...suka2 hati nak bakar orang!aduiiii!!!Dahla dorang belasah si pencuri..lepas tu bakar in public..as if benda ni sudah sudah jadi norma!...pengadilan yang tiada asas!...

Betapa mahalnya tamadun manusia.....nampaknya tamadun bukan setakat orang pakai baju,pakai seluar,berjalan tegak berdiri..ia lebih dari itu....

p/s: jangan main api.

LIKE kalau suka...tq!

0 komen masuk:

 
Aim for 50! - Simpl3 Grey Template - Design by [P0L5K4H4CKR3W]