Hey!look here =)

23.8.11

kenapa Allah uji saya??

"Kamu ni selalu salah konsep...tertukar sana sini...betul kan?"

"Betul cikgu"pelajar-pelajar setuju dengan saya.

"Ok...kalau begitu sebelum belajar...buat almari yang banyak laci dalam kepala kamu"maksud saya buat bahagian2 kecil dalam minda mereka.

"Kalau hari ni belajar maths bab 9..buat satu almari besar...lepas tu buat laci2 kecil...jadi smuanya akan tersusun cantik...bayangkan kalau kamu sumbat smua kain dalam 1 almari...dan banding dengan kain yang kamu lipat cantik masuk dalam laci...mana lagi kemas?"

"Yang ada laci cikgu.."

"Kalau kamu simpan seluar di laci yang kedua...jadi bukakla laci kedua...tapi kalau kamu sumbat semua dalam almari..kamu cari seluar tapi nanti tertarik baju...betul tidak?"

"Betul cikgu..."

Saya kongsi apa yang saya masih ingat masa ceramah motivasi 6 tahun dahulu. Sedikit sebanyak saya aplikasikan....analoginya logik dan cantik...ianya jadi berita gembira buat saya yang serabut dengan fakta sejarah waktu itu.

Kali ini saya sampaikan pada pelajar2...saya tahu mereka memang ada masalah dengan konsep maths yang terlalu banyak.

Tapi perasan atau tidak kadang2 kita TAHU apa yang perlu dibuat..tapi kita TIDAK buat....saya TAHU saya kena buat almari dalam kepala saya...tapi saya TIDAK buat begitu..malah saya sengaja serabutkan fikiran dengan semua serentak.All at once.keluh kesah jadinya...

saya TAHU saya kena bersabar bila ditimpa masalah..tapi saya TIDAK sabar.saya mengeluh.saya membebel.saya hempas buku.

Dua tiga menjak ni fikiran saya rasa terbeban kerana memikirkan kerugian yang belum pasti, kerja yang bagai tiada penghujung, masa depan yang takut saya hadapi sampai saya lupa menikmati ramadhan...makin dipenghujung ni sepatutnya makin rancak ibadah..tapi saya jadi lesu..tiada suasana saya rasa...samada ramadhan atau raya yang bakal menjelang....saya terlalu terbawa-bawa perasaan.

dan hari ni terungkai satu masalah yang membelenggu....bila saya lihat kembali masa lalu...betapa kecilnya masalah yang saya rungutkan dulu....benarlah firman Allah s.w.t dalam surah Al-Baqarah ayat 286 yang bermaksud:

"Allah tidak memberi kesusahan seorang hamba melainkan apa yang terdaya olehnya"

Saya sesali rungutan saya dulu. Siapa saja ada masalah..cuma yang beza besar kecil masalah yang dihadapi...Allah menguji kita supaya kita beringat....saya terpesona dengan ayat ini...

"Janganlah rasa terbeban dengan bala yang menimpa kerana bala itu adalah ujian yang datangnya dari Allah SWT yang tahu apa yang terbaik untuk hamba-hambaNya.."

petikan dari KCB.saya pernah post di wall FB saya.


Benarkan?...tiada sebab untuk dinafi...akhirnya balik kepada ayat 286 surah Al-Baqarah tadi...

memang susah untuk terima hakikat lebih2 lagi waktu itu kita betul2 tengah runsing fikir masalah..tapi suatu masa nanti....kita akan akur dengan firman Allah s.w.t dan makin percaya diri yang kita mampu dan kuat sebenarnya...always remember...learn from bad decision we make and make it right next time~

p/s: note peringatan untuk saya di masa depan

LIKE kalau suka..tq!

0 komen masuk:

 
Aim for 50! - Simpl3 Grey Template - Design by [P0L5K4H4CKR3W]