Hey!look here =)

15.8.11

Tiada anjing tercedera dalam cerita ini!

Tengah saya sibuk memasak juadah berbuka puasa, datang pula Evie, Diana, Lv dan Allisan..menyapa saya dari luar.

"Cikgu..tadi kami sudah ambil anak anjing yang di bawah tangki.." mereka teruja bercerita dengan saya.

Ada anjing beranak beberapa minggu yang sudah.4 ekor kesemuanya. 3 ekor sudah diambil oleh anak-anak asrama ini dan dibawa pulang ke rumah. Maklumlah, dorang adalah non-muslim..tiada masalah dengan anjing..lagi seekor sudah di'reserve' oleh mak guard sekolah.esok dia akan datang ambil.

"Macam mana kamu ambil anak anjing tu?"

"Kami tunggu mama anjing tu jalan baru kami ambil...tadi si Rubiah yang tolong ambil anak anjing tu.." Allisan semangat bercerita dengan penuh aksi!..

Tapi yang menangkap perhatian saya ialah.................

"Apa??si Rubiah??? si Rubiah yang pegang anjing tu??" saya terkejut.Rubiah haram memegang anjing sebab dia adalah muslim.

"Kamu panggil dia sekarang!"

"Tapi cikgu, tadi dia sudah cuci tangan dengan sabun...lepas tu dengan air tanah..lagipun anak anjing tu tidak basah...Rubiah bilang kalau kering, boleh pegang anjing" anak-anak ini cuba pertahankan Rubiah.

"Ya memang betul...tapi cikgu mau jumpa Rubiah sekarang..pergi panggil dia.cepat!" gesa saya.

Rubiah datang menghadap saya...saya dengan muka serius tanya kenapa dia pegang anjing.macamana cara dia samak tadi. Hairan saya.Janganlah pegang anjing kalau tidak mendesak!...erm......

Nasib baik tempoh hari saya ada beli sabun Taharah...sabun samak yang dibuat dari tanah lumpur untuk samak.Saya beri sabun tu pada Ana..minta dia tolong basuh tangan Rubiah sekali lagi...

Arahan saya beri pada Ana begini..

"Kamu ambil sabun ini..buat air sabun.kemudian siram dan basuh sebanyak 6 kali.dan sekali air biasa" saya yakin begitu la caranya.

ada perasan yang benda tidak betul di sini?...........refresh apa yang kamu dah belajar masa SPM dlu.....

refresh....


refresh....


refresh....


refresh....


Sudah ingat?betul ka cara saya suruh samak tu???....

well....

sebenarnya salah teknikal....cara yang betul adalah 1 kali air sabun taharah(air tanah) dan bilas 6 kali dengan air mutlak.

huhuhu..pengalaman pertama menyamak!....dont underestimate ilmu menyamak~
"-_-

Walaupun banyak khilaf tentang anjing yang mana hanya air liurnya saja menjadi najis..tapi sebagai hamba yang lemah pengetahuan ni, maka lebih baik di samak saja.

moral of the story.jangan pegang anjing walau cute banget cam anak patung pastu bulu cam carpet!huhu.Kalau ada yang salah, tolong tunjukkan~


Like kalau suka.. ^_^ tq!

0 komen masuk:

 
Aim for 50! - Simpl3 Grey Template - Design by [P0L5K4H4CKR3W]